logo stomaatje alles over stomas

    Vraag het ChatGPT 

StomaSupport

  • Enquête Vergoedingen 2024: 66% van de stomadragers maakt zich zorgen

    Uitslag: De vergoedingen-enquête 2024

    In 2024 hebben we opnieuw onderzocht wat de bezuinigingen van zorgverzekeraars betekenen voor stomadragers in Nederland. Maar liefst 611 personen hebben de tijd genomen om hun ervaringen met ons te delen. Hieronder lees je de belangrijkste bevindingen.

    Lees verder

     

    Ervaringen met veranderingen

    Bijna 23% van de deelnemers (140 personen) gaf aan dat hun stomaproduct niet leverbaar was. Dit is zorgwekkend, want stomamaterialen zijn persoonlijk en niet zomaar te vervangen. Wat bij de één werkt, kan bij een ander juist problemen veroorzaken. Hoewel er voor 45% van de deelnemers (278 personen) gelukkig geen veranderingen waren, is dat voor de rest helaas anders.

    Bestellen stomamateriaal 

    •  10% (65 personen) kon minder materialen bestellen.
    •  Tegelijkertijd gaf 12% (73 personen) aan dat ze juist meer mochten bestellen in één levering.
    •  Voor bijna 13% (78 personen) was de levertijd van het stomamateriaal langer. Dit kan een probleem opleveren. Doordat de levertijd langer is, kan het materiaal opraken. Hierdoor moeten ze in het slechtste geval uitwijken naar ander materiaal, dat vaak minder geschikt is dan het eigen merk.
    •  Bijna de helft van de personen bestelt hun materialen via de website, 30% doet dit via een app op hun telefoon en 15% belt de leveranciers om nieuwe materialen te bestellen. Ook ontvangt een deel van de stomadragers hun stomamateriaal automatisch thuisom de paar weken, terwijl anderen hun bestelling via e-mail plaatsen of verschillende bestelmogelijkheden afwisselen.

    Kwaliteit

    7% (44 personen) van de deelnemers merkte dat de kwaliteit van hun materialen achteruit ging. Dit is een ontwikkeling die niet acceptabel is, omdat stomadragers volledig afhankelijk zijn van goede producten.

    Opmerkingen uit de enquête:

    • "Ik moest naar een andere plak binnen mijn huidige merk overstappen en dat gaf veel huidirritatie."
    • "Mijn leverancier zei dat ik de halve maantjes voor de zomer maar zelf moest kopen. Dat is niet normaal."

     

    Leveranciers en overstappen

    De meeste deelnemers (90%) zijn bij hun bestaande leverancier gebleven, zoals MediReva (de grootste, 284 keer genoemd) of Mediq (152 keer genoemd). Slechts 5% stapte over, meestal vanwege betere beschikbaarheid van materialen of een verlies van contracten met hun oude leverancier. Soms was de service niet meer zoals voorheen.

    Verplicht overstappen

    Een zorgwekkende trend is dat sommige stomadragers gedwongen worden om van leverancier te wisselen door het beleid van zorgverzekeraars. Dit beperkt de keuzevrijheid en veroorzaakt onzekerheid bij veel deelnemers.

    Opmerkingen uit de enquête:

    • "Mijn vorige verzekeraar gaf aan in 2024 niet verder te willen met Mathot. Dat veroorzaakte veel stress omdat ik een nieuwe verzekering moest zoeken."
    • "Ik hoor steeds vaker dat MediReva terughoudend is met extra materiaal voor vakanties of lekkages. Dat maakt me onzeker."

     

    Eigen kosten en vergoedingen

    Bijna een derde van de deelnemers (ruim 31%) maakte naast hun eigen risico ook extra kosten voor stomamaterialen. Veelvoorkomende producten die niet worden vergoed zijn lijmverwijderaars, barrièrecrèmes, halve maantjes, pasta, gaasjes en huidherstellende poeders. Deze middelen zijn essentieel voor de gebruikers. Daarom neemt bijna 70%de kosten voor eigen rekening. Dit betekent dat 30% van deze groep nietde middelen krijgt die ze nodig hebben, wat extra problemen kan veroorzaken.

      Gebruik je bepaalde stomaproducten niet meer doordat je het (deels) zelf moet betalen?

      Van de 606 deelnemers gaf 8,3% (50 personen) aan dat ze bepaalde producten niet meer gebruiken omdat ze deze zelf moeten betalen. Dit betekent dat zij mogelijk minder goed voor hun stoma kunnen zorgen. Het gaat vooral over lijmrestverwijderaars!

      Hoe lossen stomadragers dit op? 

      •  Zelf betalen: "Ik koop nu zelf mijn removerspray, maar dit betekent dat ik op andere dingen moet besparen." 
      •  Alternatief zoeken: "Ik gebruik nu removerdoekjes in plaats van spray, maar deze werken minder goed."
      •  Helemaal stoppen:"Ik gebruik de producten niet meer en probeer het met alleen water en zeep, wat niet ideaal is."
      •  Via anderen regelen: "Een vriendin krijgt de spray wel vergoed en bestelt extra voor mij."
      •  Goedkopere alternatieven zoeken: "Ik koop mijn spray nu zelf online, waar het goedkoper is."

      Voor veel stomadragers is dit een moeilijke situatie, omdat zij afhankelijk zijn van de juiste materialen. Sommige deelnemers geven aan dat ze hun huid beschadigen omdat ze zonder remover hun huidplak moeten verwijderen.

      Opmerkingen uit de enquête:

      •  "Ik heb geen keus en heb removerspray nodig. Gebruik ik het niet, trek ik heel mijn huid stuk met alle gevolgen van dien. Helaas betekent dit wel dat ik andere rekeningen later moet betalen."
      •  "Waar ik geen vergoeding voor krijg, bestel ik via internet, waar het het goedkoopste is op dat moment."
      •  "De take-off spray is nu ontzettend duur en gewoon niet te betalen."

      Extra kosten voor kleding

      Bijna 54% van de deelnemers gaf aan dat ze kleding of ondersteunende producten kopen, zoals stomabanden en -hoesjes, beschermcap, breukband, zwemkleding of speciaal ondergoed. De jaarlijkse kosten hiervoor lopen uiteen van €50 tot €500.

      Opmerkingen uit de enquête:

      • "Echt te belachelijk voor woorden. Ik heb er totaal niet om gevraagd een stoma te krijgen."
      • "De zorgverzekering helpt niet en ik moet mijn extra kosten volledig zelf betalen."

       

      Zorgen over de toekomst

      Meer dan tweederde (66%, 405 personen) maakt zich zorgen over de vergoeding van stomamaterialen. Veel gehoorde zorgen zijn:

      •  Toenemende bezuinigingen.
      •  Producten die minder beschikbaar worden.
      •  Steeds hogere eigen kosten. 

      Opmerkingen uit de enquête:

      • "Goed stomamateriaal geeft vrijheid en zekerheid. Het is verschrikkelijk om dit van mensen af te pakken."
      • "De bezuinigingen treffen vooral de kwetsbaarste patiënten, zoals mensen met een stomabreuk of gevoelige huid."

       

      Conclusie en aanbevelingen

      De resultaten van deze enquête tonen aan dat er nog veel te verbeteren valt in de vergoedingsstructuur en beschikbaarheid van stomamaterialen. Hoewel 45% van de deelnemers geen veranderingen heeft gemerkt, is de andere helft geconfronteerd met uitdagingen zoals leveringsproblemen, extra kosten en zorgen over de toekomst.

      Wat wij graag zien:

      1. Betere beschikbaarheid: Leveranciers en zorgverzekeraars moeten zorgen voor voldoende voorraad en korte levertijden. 
      2. Gegarandeerde kwaliteit: Materialen van lage kwaliteit mogen niet de norm worden.
      3. Volledige vergoeding van essentiële hulpmiddelen: Denk aan lijmverwijderaars en huidbeschermende producten. 

       

      Oproep aan zorgverzekeraars

      De resultaten laten zien dat maatwerk essentieel is voor stomadragers. Want zoals gezegd, wat bij de één werkt, kan bij een ander juist problemen veroorzaken. Een eenzijdig beleid kan leiden tot lekkages, huidproblemen en stress bij stomadragers. Wij roepen zorgverzekeraars op om meer aandacht te besteden aan het belang van kwalitatieve zorg en toegang tot een breed scala aan materialen.

      Blijf je ervaringen delen. Samen maken we een verschil!

       

    • Poll: Hoe vaak heb jij een lekkage?

      Mei 2024

      Kortgeleden hebben we een poll uitgezet die ging over iets vervelends dat kan gebeuren bij een stoma: lekkage. We vroegen stomadragers hoe vaak zij hier last van hebben. Een lekkage is als de output van je stoma onder de huidplak doorkomt. 273 stomadragers hebben deze poll ingevuld, dank daarvoor!

      Lees verder

    • Bijna 60% van de stomadragers weet niet dat er tegemoetkoming bestaat voor medisch afval

      Om een duidelijker beeld te krijgen van de verschillen in vergoeding voor medische afval per gemeente in Nederland hebben we in 2022 een enquête gehouden. Aan deze enquête hebben 502 mensen (stomadragers) deelgenomen.

      Lees verder

    • Poll: Draag je een een- of tweedelig systeem?

      Het eendelige systeem is duidelijk favoriet!

      Januari 2023

      Op onze besloten Facebookgroep hebben we een poll geplaatst met de vraag wat voor systeem mensen dragen, een- of tweedelig? Bij een eendelig systeem zitten de plak en zak aan elkaar en bij een tweedelig systeem zijn het twee losse gedeelten. In totaal reageerden er 464 stomadragers.

      Lees verder

    • Plak verwarmen vóór aanbrengen verouderd advies, wat doen de stomadragers?

      Oktober 2022

      Op Nursing.nl kwam voorbij (zie onderaan de pagina) dat het vroeger werd geadviseerd om de huidplak vóór het aanbrengen te verwarmen, maar dat dit geen meerwaarde heeft als het materiaal op kamertemperatuur wordt bewaard. Door de plak na aanbrengen 1 minuut te verwarmen, hecht de plak wel beter.

      Lees verder

    • Poll uitslag: Hoe leeg je je zakje op het toilet?

      November 2021

      Op onze besloten Facebookgroep hebben we een vraag uitgezet over het legen van het stomazakje op het toilet. In totaal hebben 330 stomadragers (van de toen 2163 leden van de groep) de poll ingevuld.
      De meeste mensen die een zogenoemd ‘leegbaar’ stomazakje gebruiken hebben een ileostoma of een urinestoma. Degene met een colostoma gebruiken meestentijds een gesloten zakje.

      Lees verder

    • Conclusie Vergoedingen & bezuinigingen NL enquête: Maar liefst 46% van de stomadragers moet producten uit eigen zak betalen!

      De Vergoedingen & bezuinigingen NL enquête deel 4

      Juli 2021

      Om een goed overzicht te krijgen van het effect dat de bezuinigingen hebben op jullie als stomadrager, vroegen we onze achterban een enquête in te vullen. In totaal vulden 585 mensen de enquête in.

      We vroegen wat er op het gebied van bezuinigingen werd ervaren. Het resultaat ziet er als volgt uit:

      Lees verder

    • Conclusie enquête: Nazorg na IC opname schiet veelal nog tekort

      Maart 2021

      Stichting Stomaatje vroeg haar achterban naar aanleiding van het contact met de IC Connect vereniging, hoeveel mensen met een stoma IC ervaringen hebben. In totaal vulden 456 mensen de enquête in, waarvan 272 mensen aangeven dat ze op de Intensive Care hebben gelegen. Dit is maar liefst bijna 60%.

       

      Lees verder

    • Lancering NoSmelly cover: ruim 54% van de stomadragers is onzeker over geurtjes

      Februari 2021

      “Whoooeeh jeej “ dat was de spontane reactie van Michelle toen ze vernam dat haar slogan de winnende was voor het nieuwe product dat Stichting Stomaatje in haar webshop Design Your Stoma heeft gelanceerd. Een maatwerk stomahoes van een geurabsorberend textiel, gemaakt van een stof die de geur vasthoudt en pas loslaat in de wasmachine, waardoor je niets meer ruikt!

      Lees verder

    • Resultaten onderzoek problemen gebruik stomamateriaal

      Oktober 2020

      Stichting Stomaatje werkt graag mee aan onderzoeken ten behoeven van stomadragers. In oktober 2020 hebben we geholpen met het onder de aandacht brengen van een digitale vragenlijst onder onze achterban. Inmiddels zijn de resultaten daarvan bekend!

      Het onderzoek is uitgevoerd als onderdeel van de afstudeeropdracht voor de master Industrial Design Engineering aan de Universiteit Twente. In totaal deden er 199 mensen met een stoma mee aan een digitale vragenlijst. In de daaropvolgende interviews zijn er 16 ileo- en colostoma dragers mede als 7 gespecialiseerde wond- en stoma verpleegkundigen geïnterviewd. Vervolgonderzoek vindt de komende maanden plaats waarin wordt gezocht naar innovaties op het gebied van de basismaterialen om lekkages te voorkomen en/of te verminderen.

      Lees verder

    • Vakantie en corona, durven wij stomadragers dat?

      September 2020

      De corona heeft veel invloed op ons dagelijkse leven, en vaak nog meer als je iets mankeert. Op vakantie gaan en corona, durven wij stomadragers dat? We hebben deze vraag gesteld op onze besloten Facebookgroep.

      Lees verder

    • Conclusie bezuinigings enquête: veel stomadragers maken zich zorgen over de vergoedingen

      De bezuinigings enquête deel 3

      Juli 2020 

      Namens Stichting Stomaatje hebben wij onze achterban via social media en nieuwsbrief gevraagd een enquête in te vullen, waarin ze hun ervaringen kwijt kunnen rondom zorgverzekeringen en de bezuinigingen.

      Tweemaal eerder is er eenzelfde enquête uitgezet, waarbij Stichting Stomaatje de resultaten van deze enquêtes met elkaar kan vergelijken om te zien welke veranderingen er zichtbaar zijn. Zo krijgen we inzicht in wat er leeft onder de stomadragers en kunnen we hierop inspringen.

      In totaal hebben 511 stomadragers deze derde enquête ingevuld, hartelijk dank iedereen voor de bijdrage!

      Lees verder

    • Buikslapen en een stoma, gaat dit samen?

      Mei 2020

      Op onze besloten Facebookgroep hebben we een vraag uitgezet over het op je buik slapen met een stoma. Kan dit nog, of is dit helemaal niet meer mogelijk? In totaal hebben 250 stomadragers de poll ingevuld.

       Lees verder

    • Consequenties Corona voor stomadragers

      April 2020

      Wat zijn de medische gevolgen voor stomadragers in deze onzekere Corona tijd? Zijn er behandelingen, onderzoeken of operaties bij hen uitgesteld? Wij hebben begin april een poll uitgezet op onze besloten Facebookgroep, 247 mensen uit onze achterban hebben hierop gereageerd.

      Lees verder

    • Wat doen stomadragers met overtollig stomamateriaal?

      Poll ‘wat doe je met stomamateriaal dat je over hebt?’ 

      Maart 2020

      We zijn als stichting benieuwd wat (oud) stomadragers doen met hun materiaal dat ze door welke reden dan ook niet meer gebruiken en hierdoor maar in de kast blijft liggen. We hebben een poll uitgezet op onze besloten Facebook groep en kregen in totaal 172 reacties.

      Lees verder

    • Conclusie poll: het filter op stomazakjes laat soms nog te wensen over!

      Januari 2020

      Op onze besloten Facebookgroep hebben we een poll uitgezet met de vraag of mensen last hebben van klachten bij hun stomamateriaal en zo ja welke. Er kwamen bijna 300 reacties binnen. 

       

      Lees verder

    • Uitkomsten enquête stomaverpleegkundige

      Augustus 2019

      Namens Stichting Stomaatje hebben wij onze achterban gevraagd een korte enquête in te vullen, waarin wij inzicht wilden krijgen in enkele aspecten rondom de stomaverpleegkundigen. In totaal hebben 155 stomadragers deze enquête ingevuld, hartelijk dank iedereen voor de bijdrage!

      Lees verder

    • Blueline gripzakjes van CombiCare

      2017

      Wij kregen meerdere meldingen binnen van stomadragers die ondervinden dat de Blueline blauwe afvalzakjes met gripsluiting die ze via Combicare hebben verkregen te dun zijn (geworden) en niet geurdicht.

      Lees verder

    • Een steeds groter wordende groep dient bepaalde stomamaterialen zelf te betalen, naast het al forse eigen risico

      April 2017

      Namens Stichting Stomaatje hebben wij onze achterban gevraagd een korte enquête in te vullen, waarin wij inzicht willen krijgen in enkele aspecten rondom zorgverzekeringen en de bezuinigingen.

      Er is vorig jaar eenzelfde enquête geweest, waarbij Stichting Stomaatje de resultaten van deze enquêtes met elkaar kan vergelijken om te beoordelen of en welke veranderingen er het afgelopen jaar te zien zijn.

      In totaal hebben 239 stomadragers deze tweede enquête ingevuld, hartelijk dank iedereen voor de bijdrage!

      Lees verder

    • De bezuinigingen een saai onderwerp? Nee, belangrijk!

      Mei 2016

      Een lastig en misschien in sommige ogen saai onderwerp; de bezuinigingen in de zorg en alle commotie rondom de zorgverzekeraars. Maar wel een belangrijk onderwerp en iets wat alle stomadragers aangaat, want wij zijn daar ook onderdeel van!

      Stomadragers zijn afhankelijk van hun materiaal en hebben dus behoefte aan op hen afgestemd kwalitatief goed materiaal waar ze op kunnen vertrouwen. Hebben ze dit niet dan kan dit een grote aanslag op het dagelijkse leven betekenen. Lekkages, huidproblemen, dingen waardoor je je erg onzeker kunt voelen en die kunnen worden opgelost door het juiste materiaal.

      Wat merken stomadragers van de bezuinigingen? En zijn er stomadragers overgestapt van zorgverzekeraar of leverancier? Deze en meer vragen hebben we aan onze achterban in een enquête voorgelegd.

      Lees verder

    ×