Vroeger moest je bij elke bestelling van stomamaterialen weer een nieuw recept overhandigen. En die materialen haalde je dan vaak bij de apotheek op, net als met je medicijnen. Gelukkig gaat het tegenwoordig een stuk eenvoudiger. Je stomamateriaal kun je nu bestellen bij een gespecialiseerde leverancier/ medische speciaalzaak.
Machtiging
Er is tegenwoordig alleen een eenmalige machtiging voor het verkrijgen van je stomamateriaal nodig. Deze machtiging schrijft de stomaverpleegkundige nadat je een stoma hebt gekregen. Zij stuurt hem vaak meteen naar een leverancier, die hem vervolgens weer doorstuurt naar je zorgverzekering. Deze machtigt dan de leverancier om voor rekening van de zorgverzekeraar de stomamaterialen te verstrekken. Vaak worden de rekeningen ook rechtstreeks tussen deze twee verrekent. Meestal heeft het ziekenhuis een contract met een bepaalde leverancier en word je daar automatisch naar verwezen. Je hebt zelf de keuze, maar dit is soms afhankelijk van met welke leverancier je zorgverzekeraar een contract heeft afgesloten.
Leveranciers
Veel leveranciers hebben een breed assortiment aan medische hulpmiddelen. Je kunt dingen bestellen op het gebied van thuiszorgartikelen, diabetes, orthopedie, loophulpmiddelen etc. Maar je hebt ook leveranciers die zich hebben gespecialiseerd in de levering van en het advies rondom stoma-, wond- en incontinentiematerialen. Sommige leveranciers hebben ook één of meerdere (stoma)verpleegkundigen in dienst waar je met al je vragen en problemen terecht kunt.
Telefonisch, internet en via de app
Je kunt de artikelen telefonisch, via internet of via de bestel-app bestellen. De artikelen worden dan al vaak binnen 24 uur bezorgd. Meestal wordt het materiaal discreet per post thuis (of een ander opgegeven adres) bij je aangeleverd. Indien je zelf je stomaplakken niet (meer) kunt knippen, kunnen ze het bij de leverancier al voor je op maat knippen en verpakken ze de plak opnieuw. Dit geldt ook voor het aanbrengen van een aandrukring of een extra pastaring op de plak. Ook kunnen ze je stomazakjes handig verpakken in zakjes als je op vakantie gaat, zodat het minder ruimte inneemt. Dit kun je allemaal bij je bestelling aangeven.
Nood
De meeste leveranciers hebben een 24-uursservice die je bij problemen kunt bellen voor een noodlevering. Stel dat je op vakantie bent in Nederland of het buitenland en je hebt te weinig stomamateriaal. Of thuis kom je in de problemen. Dan kun je een noodnummer bellen en staan ze voor je klaar. Ze kunnen zelfs materiaal op je vakantiebestemming leveren als de nood echt aan de man is.
Verschillen tussen de leveranciers
Indien je van je verzekering mag kiezen tussen de verschillende leveranciers, kun je goed kijken wat de verschillen zijn en waar je behoeftes liggen. Hier een aantal vragen die je jezelf kunt stellen:
- Wil je zelf kunnen kiezen op welke tijd ze het bezorgen? Of wil je deze tijden kunnen zien?
- Hoe snel bezorgen ze?
- Hebben ze een breed assortiment?
- En hebben ze alles op voorraad of krijg je dingen nageleverd?
- Misschien bestel je ook wel wond-, incontinentiemateriaal of sondevoeding, dan kan het prettig zijn om dit bij hetzelfde bedrijf te bestellen.
- Indien je via internet wilt bestellen, werkt de webshop prettig?
- Of wil je kunnen bestellen via een app op je smartphone?
- Wat zijn de ervaringen van anderen met deze leverancier?
Een lijst met de adressen van de verschillende leveranciers in Nederland.