April 2017
Namens Stichting Stomaatje hebben wij onze achterban gevraagd een korte enquête in te vullen, waarin wij inzicht willen krijgen in enkele aspecten rondom zorgverzekeringen en de bezuinigingen.
Er is vorig jaar eenzelfde enquête geweest, waarbij Stichting Stomaatje de resultaten van deze enquêtes met elkaar kan vergelijken om te beoordelen of en welke veranderingen er het afgelopen jaar te zien zijn.
In totaal hebben 239 stomadragers deze tweede enquête ingevuld, hartelijk dank iedereen voor de bijdrage!
Heb jij iets gemerkt van de bezuinigingen op stomamateriaal?
26,4% van de stomadragers die de enquête hebben ingevuld antwoordde hierop ja, ruim een kwart kwam dus persoonlijk in aanraking met de bezuinigingen.
De grootste reden dat deze mensen iets merkten was dat ze minder stomamateriaal tegelijk bij hun leverancier konden bestellen (40,3%).
Gevolgd met:
- Het product wat ze gebruiken werd niet meer vergoed (29%)
- Ander materiaal ontvangen van de leverancier (21%)
- De leverancier heeft met hen contact gezocht omtrent de bezuinigingen (21%)
- Waarvan het bij 8,1% de vraag was of ze een ander (goedkoper) product wilden proberen
Enkele reacties:
“Ik bestelde altijd 1 x per half jaar, erg handig. Maar dat kan niet meer, mag nu maar voor max 2 maanden bestellen!! Grrrrr…”
“Er werd uitdrukkelijk gevraagd of ik meer was gaan gebruiken. Toen ik zei dat ik op reis ging was het met toestemming van ‘hogerhand’ goed.”
Heb je iets meegekregen van alle commotie rondom zorgverzekeraar CZ en haar bezuinigingen?
Bijna 45% heeft wel degelijk iets meegekregen van deze commotie.
Heb jij persoonlijk te maken gehad met de bezuinigingen van CZ?
10,5% beantwoordde deze vraag met: Ja.
Een greep uit de consequenties die de invullers noemden:
- De meesten moesten van leverancier veranderen, sommigen zaten er al bijna 30 jaar en hadden hier veel moeite mee.
- Sommigen stapten juist over van zorgverzekeraar zodat ze bij dezelfde leverancier konden blijven.
- Materiaal wat niet meer wordt vergoed en zelf betaald dient te worden.
- Een aantal kregen de vraag van de leverancier of ze niet op een ander (goedkoper) product over wilden stappen.
- veel extra regelwerk, vooral telefonisch, antwoordde iemand
- Stress!
- Andere breukband
- Ander materiaal, en minder materiaal
- “Moest veranderen van leverancier. Zit voor stomamateriaal en incontinentiemateriaal bij 2 verschillende leveranciers…”
- Dat ik naar Medireva moet in Limburg terwijl Hoogland bij mij in de buurt zit, nu moet ik voor een goede stomadeskundige naar Jeroen Bosch.
Wat vind jij van deze bezuinigingen?
- Veel gehoord waren: triest, schandalig, vreemd, waardeloos, jammer, slecht, zeer vervelend...
- “Het is prima dat er gelet wordt op de kosten, maar niet ten koste van..”
- “Ben nog niet overtuigd van de financiële voordelen. En al helemaal niet overtuigd van voordelen voor mijzelf. De vertrouwensrelatie die ik had met de oude leverancier moet ik nu maar weer zien te krijgen. En dat wil nog niet heel erg lukken doordat alles een stuk onpersoonlijker is geworden. Ik was gewoon mijn naam bij de oude leverancier en ben nu een nummer met naam bij de nieuwe leverancier.”
- “Vervelend, nu is het de leverancier en het aantal zakjes, wat is het vervolg... Merken aanwijzen welke nog gebruikt mogen worden?”
- “Toch een beperking in je keuzemogelijkheden. De nieuwe leverancier heeft geen aanbod van keuzemateriaal op hun site, je bent verplicht contact op te nemen met een medewerker.”
Maar ook:
- “Onvermijdelijk, maar als iedereen nadenkt over materiaalgebruik, dan scheelt dat ook heel veel geld. Niet klakkeloos bestellen.”
- “Dubbel, aan de ene kant moeten de prijzen in de gaten gehouden worden, maar er moet voor de stomadragers wel keuzevrijheid blijven.”
Vind jij dat je goed bent geïnformeerd over de bezuinigingen op stomagebied?
Maar liefst 32% vond dat hij of zij niet goed was voorgelicht met betrekking tot de bezuinigingen op stomagebied. 40% antwoordde een beetje.
Op de vraag via welke weg(en) ze hierover willen worden geïnformeerd:
- Maar liefst 66,6% wil door de leverancier worden geïnformeerd.
- 58,3% door de Nederlandse Stomavereniging
- 54,2% door Stichting Stomaatje
- 29,2% door de stomaverpleegkundige
- En 20,8% de fabrikant
25% antwoordde “anders”, en gaven aan dat ze graag hadden gezien dat hun zorgverzekeraar hun had geïnformeerd. Maar ook de overheid of een volledig onafhankelijke instantie wordt genoemd.
Ben jij het afgelopen jaar van zorgverzekeraar veranderd?
Opvallend is dat de meeste mensen van leverancier overstappen en niet van zorgverzekeraar, maar 6,7% van de stomadragers die de enquête hebben ingevuld is veranderd van zorgverzekeraar, tegenover 14,6% van de stomadragers die naar een andere leverancier zijn gegaan. 3,8% hebben de overstap van leverancier overwogen maar uiteindelijk toch niet gedaan. Overigens is 21,8% van de invullers verzekerd bij CZ.
Op de vraag wat ze gemakkelijker zouden vinden: overstappen van leverancier of van zorgverzekeraar kregen we als antwoord:
Veel mensen blijken erg tevreden met hun zorgverzekeraar en zien geen reden om over te stappen. Maar bijna 21% (!) van de stomadragers had misschien wel over willen stappen van zorgverzekeraar, maar deden dit niet door hun gezondheid.
Een aantal reacties:
- We hoorden meerdere malen: “Angst of alles nog vergoed gaat worden.” en “Durf niet zo goed.”
- Ook hoorden we veel: “Omdat ik denk dat ze me niet willen, ik ben te duur.”
- En ook: “Te veel "gedoe”, “Spaghetti van regeltjes” en “Rompslomp en vergelijken is onbegonnen werk.”
- “Zekerheid voor alles. Je weet nu wat je hebt en moet maar afwachten wat je krijgt.”
- “Mijn medisch dossier is te dik voor overdracht naar andere verzekering, ik krijg daardoor nooit meer aantrekkelijke premiekorting.”
- “Het kan niet vanwege de aanvullende verzekering, ze accepteren me niet.”
- “Gezien mijn medisch dossier blijf ik al jaren zitten waar ik zit.”
- “Ben bang dat het minder goed is en je niet meer terug kunt.”
- “Krijg geen duidelijkheid over leveranciers van stomamateriaal waar verzekeringsmaatschappijen contracten mee hebben, een enorm gepuzzel om het zelf uit te vinden.”
- “Als ex kankerpatiënt heb je niet zoveel keus.”
- “Als je over wilt stappen moet je steeds informatie vragen en bellen omdat er heel slecht aangegeven wordt welke stomamateriaal en welke dagprijs je krijgt. Dit zou anders moeten.”
Maak jij, naast je eigen risico, kosten voor bepaalde stomamaterialen?
Op deze vraag antwoordde 18% met ja. En dat is veel, aangezien er ook al een heel hoog eigen risico moet worden betaald! De kosten waren onder andere breukbanden (deze worden het meeste genoemd), onderleggers, eenmalige verblijfskatheters, lijmrestverwijderaar, latex handschoenen, gaasjes, incontinentiemateriaal en indikmiddelen.
En zijn deze kosten wel te dragen?
Een van de reacties op deze vraag:
“Volgens de stomaverpleegkundige zit ik tegen een breuk aan en moet ik een breukband gaan dragen. Deze moet ik zelf betalen want preventief wordt het niet vergoed. Ook een hemd wat meer steun geeft moet ik zelf betalen. Dat vind ik schandalig.”
Eigen risico
Met het eigen risico zijn de meesten ook niet erg blij:
“Ik vind eigenlijk dat hiervoor geen eigen risico moet zijn. Dit heeft niets te maken met de zogenaamde marktwerking in de zorg en je gaat heus niet "shoppen" waar je "goedkoper" stomamateriaal kunt krijgen. Het was eerst niet en sinds een jaar of twee/drie wel. Ik heb het gevoel dat ik ervoor gestraft wordt omdat ik een stoma heb.”
Maken jullie je zorgen?
27,3% van de stomadragers die de enquête hebben ingevuld maakt zich geen enkele zorgen. Conclusie is dus dat bijna driekwart van de mensen zich zorgen maakt, en dat is niet vreemd als je bedenkt dat stomadragers afhankelijk zijn van hun materiaal!
“Mijn vrees is dat deze uitholling van de zorg nog verder doorgevoerd gaat worden. Het lijkt een niet te stoppen negatieve spiraal van geldzucht.”
“Ik hoop dat het stomamateriaal voor iedereen vergoed wordt en dat je een vrije keuze behoud. Ieder lichaam is anders en reageert anders op het materiaal.”
Verschillen vorige enquête
Vorig jaar rond deze tijd hebben we deze enquête ook rond laten gaan bij onze achterban. Conclusie is dat er geen grote positieve of negatieve veranderingen zijn opgetreden in een jaar tijd, en dat er dus nog genoeg werk voor ons en de diverse instanties ligt om de informatievoorziening te verbeteren!
Wat wel opviel dit vergoedingsjaar vergeleken met 2016 is dat er een steeds groter wordende groep is (18%) waarbij niet alle materialen meer worden vergoed. Dit door de bezuinigingen bij de zorgverzekeraars waardoor niet alles meer binnen de pakketten valt. Dit vinden wij als stichting wel zorgwekkend, omdat ruim 69% (!) van de stomadragers aangeeft dat deze kosten naast het al forse eigen risico eigenlijk niet te dragen zijn.
Iedereen hartstikke bedankt voor het invullen van de enquête!
De leukste opmerking was toch wel: “Ik ben van België en heb eigenlijk geen idee wie of wat CZ is?”
We sluiten af met een lief compliment dat bij de opmerkingen in de enquête werd geplaatst:
“Ik draag sinds mei 2015 geen stoma meer, maar ik vind dat jullie fantastisch werk doen. Ik heb gemerkt dat een stoma nog echt een taboe is. Dank jullie wel voor de steun die ik had in één van de moeilijkste periodes in mijn leven.”