De bezuinigings enquête deel 3
Juli 2020
Namens Stichting Stomaatje hebben wij onze achterban via social media en nieuwsbrief gevraagd een enquête in te vullen, waarin ze hun ervaringen kwijt kunnen rondom zorgverzekeringen en de bezuinigingen.
Tweemaal eerder is er eenzelfde enquête uitgezet, waarbij Stichting Stomaatje de resultaten van deze enquêtes met elkaar kan vergelijken om te zien welke veranderingen er zichtbaar zijn. Zo krijgen we inzicht in wat er leeft onder de stomadragers en kunnen we hierop inspringen.
In totaal hebben 511 stomadragers deze derde enquête ingevuld, hartelijk dank iedereen voor de bijdrage!
We vroegen onze achterban: Heb jij persoonlijk iets gemerkt van de bezuinigingen op stomamateriaal en accessoires?
- Maar liefst 21,5% van de stomadragers die de enquête hebben ingevuld kwam in aanraking met de bezuinigingen.
Wat merkte je hiervan?
- 51 stomadragers (10%) kregen te maken met producten die ze gebruiken en niet meer worden vergoed. We krijgen vooral veel reacties over de lijmrestverwijderaars, veel mensen blijken toch echt niet zonder te kunnen.
"Men ziet dit als schoonheidsproduct", geeft iemand aan.
"Ik heb het verschil zelf uitgerekend tussen het product dat niet meer vergoed wordt en het product waar ik nu gebruik van moet maken en dat laatste is duurder!! (en onhandig in gebruik en heel veel meer belastend voor het milieu!!)."
"Ik mag minder spoelslangen (2) voor mijn Braun irrigator per jaar bestellen, zodat ik met zeer vieze slangen zit aan het eind van een periode."
- 47 mensen (9,2%) konden minder materiaal tegelijk bestellen bij hun leverancier terwijl 27 mensen (5,3%) juist werden geacht meer te bestellen.
"Tot nog toe heb ik altijd probleemloos kunnen bestellen wat ik wilde hebben. Onlangs maakte ik voor het eerst mee dat ze alleen de hoeveelheid wilden leveren, die ik de vorige keer ook had. Terwijl ik niet altijd precies dezelfde hoeveelheid bestel."
- Bij 34 mensen was het product zelfs tijdelijk niet leverbaar, bij 16 mensen was er een langere levertijd en bij 9 mensen was het product zelfs uit de handel genomen.
"Ik weet niet of het door bezuinigingen komt maar de stomaplug die ik gebruik is zo nu en dan weken/maanden niet leverbaar."
"Vaak heeft de leverancier mijn materiaal niet op voorraad waardoor het soms een week of langer duurt voor ik het in huis heb."
- Bij 25 stomadragers is er door de leverancier contact met ze gezocht omdat ze grootverbruikers zouden zijn en 16 stomadragers hebben zonder te vragen een ander (goedkoper) product ontvangen.
"Door lekkages en warm weer meer verbruikt, moest een verklaring van de arts vragen."
"Er werd mij duidelijk gemaakt dat ik maar 1 zakje mag gebruiken. Toen heb ik gezegd: gebruikt u ook hetzelfde toiletpapier van 's morgens tot 's avonds en was het stil aan de andere kant van de lijn..."
"Ik wisselde de urinenachtzak om de 4-5 dagen. Ik kreeg te horen, dat ik er maar 1 per week mocht gebruiken."
"Ik werd dringend verzocht minder te gebruiken ondanks een artsenverklaring dat ik die hoeveelheden nodig heb."
- Opvallend is dat 20 mensen het hebben over achteruitgang van kwaliteit van het materiaal.
"Stomazakjes én afvalzakjes lijken steeds van dunner materiaal te worden."
Maak jij, naast je eigen risico, kosten voor bepaalde stomamaterialen?
- Maar liefst 31% van de invullers maakt kosten rondom zijn of haar stoma wat niet wordt vergoed. In de vorige enquête was dit 18% dus een hele grote stijging! De dingen die veelvuldig werden genoemd zijn ondersteunende producten als een breukband en ondergoed, sommigen krijgen dit in zijn geheel niet vergoed terwijl anderen een extra breukband niet vergoed krijgen. En 1 breukband of steunbroek per jaar is nu eenmaal te weinig, zeker met warm weer of lekkages!
- Ook veel genoemd worden matrasbeschermers, lijmrestverwijderaar in de vorm van een spray of doekjes, latex handschoenen, barrièrecrème, poeder en gaasjes.
Wat vind je ervan dat je steeds meer stomaproducten zelf moet betalen?
- Het is logisch dat de reacties hierop niet mild waren nu alle vergoedingen steeds meer worden uitgekleed. Sommige producten zijn 'luxe' geeft iemand al aan. Oftewel dit heb je zonder stoma ook nodig, en dan is het logisch dat het niet wordt vergoed. Denk aan badkleding, scheermesjes, toiletverfrisser en speciaal ondergoed voor stomadragers.
- Maar er zijn ook veel producten waar mensen niet zonder kunnen, en niet iedereen kan dit betalen. Iemand geeft aan:
"Uiteraard balen. Het zijn middelen waar je niet buiten kan, als je het eigenlijk niet kunt betalen heb je een probleem. Ik vind dat dit niet zou moeten mogen. Er is al een eigen risico van EUR 385,- die sommige mensen enkel voor de stomamaterialen moeten betalen, terwijl een stoma chronisch is."
En nog wat reacties:
"Niet goed, producten zijn snel op en duur . Waardoor ik minder vaak bestel en me huid sneller kapot gaat. Hierdoor krijg ik meer problemen, en moet dan via de arts medisch behandeld worden wat dus de zorg duurder maakt."
"Belachelijk!!!! We hebben niet gevraagd om een stoma of om ziek te worden."
"Vervelend. Zorgpremie inclusief eigen bijdrage slaat een steeds groter gat in mijn budget."
"Vreselijk, je hebt het echt nodig. Je kan niet zonder. Het is eigenlijk een levensbehoefte voor stomadragers."
"De remover spray had ik echt nodig door functiebeperking handen, dan is het niet wenselijk dit zelf te moeten betalen."
"Ik vind het niet gek om zelf ook iets bij te dragen....maar wel naar draagkracht."
Ben jij door de bezuinigingen andere stomaproducten gaan gebruiken die je wel vergoed krijgt of met iets gestopt te gebruiken?
- Ruim 8%, 42 mensen hebben hierop 'ja' aangekruist. Ze zijn met het product gestopt, betalen dit zelf of hebben een andere (goedkopere) oplossing gevonden.
- Er waren vooral veel reacties over lijmrestverwijderaars:
"Ik pulk nu de lijm onder de douche eraf." en "Ik schuur nu harder om alle resten van mijn huid te krijgen."
"Dat kan ik niet betalen dus pellen en met water de pasta eraf peuteren!"
"Met ander huishoudelijke producten opgelost."
Als stomadrager ben je afhankelijk van deze producten, en kiest hier niet voor:
"Ik was gestopt met de remover doekjes maar toch weer mee begonnen, de huid was steeds erg kapot."
"Ik gebruik minder remover spray om zo te besparen, gevolg: kapotte geïrriteerde huid.."
"Ik kan een stoma beschermkap voorlopig financieel niet ophoesten. Een extra stomaband ter preventie van een stomabreuk ook niet."
Maken jullie je zorgen?
- Bijna 65% van de stomadragers die de enquête hebben ingevuld maakt zich zorgen over de vergoedingen van het stomamateriaal. Mensen zijn vooral bang dat in de toekomst bepaalde stomaproducten niet meer worden vergoedt, en dat ze het daardoor niet meer kunnen betalen. Op ander materiaal moeten overstappen is ook een angst van veel mensen, je bent toch vertrouwd met het materiaal. Of dat er een beperking wordt gelegd in de aantallen, waardoor je in de problemen komt.
"Mijn angst? Het niet kunnen verkrijgen van stomamateriaal, alles wordt gekort en daarbij ook nog dat je het zelf niet kan kopen of aanschaffen. Het is geen toiletpapier om de hoek, ik lig hier letterlijk 's nachts wakker van."
"Ik ben bang dat ik de benodigde producten niet meer kan betalen en daardoor meer problemen krijg in het dagelijkse leven en het dus niet meer leefbaar is.."
- Het eigen risico is al een kostenpost voor velen, en vaak komt daar nog medicatie en andere zorg bij die je zelf moet betalen, ook nog stomamateriaal zelf moeten betalen terwijl je niet zonder kunt is teveel!
Poll besloten groep
- Onder de stomadragers op onze besloten Facebookgroep hebben we aansluitend op deze enquête in poll-vorm de vraag voorgelegd wat ze allemaal zelf moeten betalen, 622 mensen hebben gereageerd.
- 114 mensen krijgen de lijmrestverwijderaars niet meer vergoedt terwijl ze het wel nodig hebben. Evenveel mensen moeten breukbanden- en ondergoed uit eigen zak betalen terwijl ze dit echt nodig hebben. Is het niet van de regen in de drup? Huidproblemen en daardoor nog hogere kosten voor de zorgverzekeraar? Of daardoor lekkages en het huis niet meer uit durven? Een groter wordende breuk die moet worden geopereerd omdat er geen geld was voor een preventieve breukband? Het lijken wie weet extreme voorbeelden, maar het zijn voorbeelden van alledag.
Conclusie?
- Bij het zien van de uitkomsten is de conclusie snel gemaakt: een groot deel van de stomadragers maakt zich zorgen over de vergoeding in de toekomst, ze leven in onzekerheid. En vele mensen ondervinden nu al hinder van de producten die ze zelf moeten betalen en onmisbaar zijn, of die ze niet kunnen betalen met alle gevolgen van dien.