logo stomaatje alles over stomas

    Vraag het ChatGPT 

StomaSupport

Mei 2016

Een lastig en misschien in sommige ogen saai onderwerp; de bezuinigingen in de zorg en alle commotie rondom de zorgverzekeraars. Maar wel een belangrijk onderwerp en iets wat alle stomadragers aangaat, want wij zijn daar ook onderdeel van!

Stomadragers zijn afhankelijk van hun materiaal en hebben dus behoefte aan op hen afgestemd kwalitatief goed materiaal waar ze op kunnen vertrouwen. Hebben ze dit niet dan kan dit een grote aanslag op het dagelijkse leven betekenen. Lekkages, huidproblemen, dingen waardoor je je erg onzeker kunt voelen en die kunnen worden opgelost door het juiste materiaal.

Wat merken stomadragers van de bezuinigingen? En zijn er stomadragers overgestapt van zorgverzekeraar of leverancier? Deze en meer vragen hebben we aan onze achterban in een enquête voorgelegd.

Lees verder


Heb jij persoonlijk iets gemerkt van bezuinigingen op stomamateriaal?

 

27,8% van de stomadragers die de enquête hebben ingevuld antwoordde hierop ja, ruim een kwart kwam dus persoonlijk in aanraking met de vervelende bezuinigingen. De grootste reden dat deze mensen iets merkten was dat ze minder stomamateriaal tegelijk bij hun leverancier konden bestellen (35,5%). Meteen hierna opgevolgd dat ze ander materiaal hadden ontvangen (32,3%) en dat het product wat ze gebruiken niet meer werd vergoed (32,3%). Ook zocht de leverancier contact met hun klanten met de vraag of ze wilden overstappen naar ander materiaal (12,9%).

 

 

 


Zijn er veranderingen doorgevoerd voor 2016 op stomagebied in jouw zorgverzekering?

 

Veel antwoordden er nee, maar ook dat ze dit nog niet wisten, er nog niets van hebben gemerkt of hier geen zicht op hebben.

 

Anderen merkten er wel degelijk iets van:

 

  • “Ik was een week te laat met bestellen en dan word je gekort op je materiaal, gewoon absurd. Heb het alle dagen nodig dus bestel nooit teveel, ben je zuinig is het weer niet goed.
  • “Ik mag van mijn leverancier voor niet meer dan 2 maanden tegelijk bestellen i.p.v. voor een half jaar wat ik gewend was” en “Ze zijn iets kritischer geworden als je teveel in een keer wilt bestellen”.
  • “Nu worden de verbandgaasjes van 10x10 cm niet meer vergoed, verleden jaar werden de Adhesive Remover doekjes niet meer vergoed. Ik vind het een grof schandaal, als je ziek wordt in dit land dan ben je de klos”.
  • “Ik moet nu ieder jaar een machtiging aanvragen voor een stomasteunband. Ik heb een parastomale hernia (breuk rond de stoma). Belachelijk want op 1 januari 2017, 2018, 2019, 2020 etc. zit die breuk er nog”.
  • “Ik krijg geen remover spray meer. Ik mag hem kopen”.

 

 

Heb je iets meegekregen van alle commotie rondom zorgverzekeraar CZ en haar bezuinigingen? En zo ja, wat vind je hiervan?

 

Bijna 61% heeft wel degelijk iets meegekregen van deze commotie.

 

 

Wat de meesten hiervan vinden is duidelijk. Veel antwoordden er kort maar krachtig met: “zeer slecht!” Een greep uit de antwoorden:

 

  • “Je moet vrij zijn in je keuze. Goed materiaal geeft kwaliteit van leven. Ik wil er niet aan denken dat ik andere materialen moet gaan gebruiken vanwege de kosten, ben er net achter wat ik kan gebruiken om lekkage te voorkomen”.
  • “Zorgelijk! Goed stomamateriaal geeft vrijheid en zekerheid. Het is verschrikkelijk om dit van mensen af te pakken. Bovendien vrees ik voor de overige verzekeraars. Als CZ er mee wegkomt zal de rest er ook over na gaan denken”.
  • “Wat gaat de toekomst brengen? Kan ik mijn huidige stomamaterialen nog wel blijven gebruiken of krijg ik een slechte Chinese vervanger?”
  • “Jammer dat chronisch zieken negatief in de picture gezet worden door sommige zorgverzekeraars en dat naar ons niet wordt geluisterd. Dat mensen die nergens vanaf weten beslissen over onze hoofden heen. Wij zijn echt geen grote verspillers”.
  • “Trieste zaak. Wordt uitgespeeld over de rug van de patiënten”.
  • “Erg slecht, je kiest niet zomaar samen met de stomaverpleegkundige voor een bepaald product. Grotere kans dat je met een ander product meer lekkage hebt, wat dus alles weer duurder maakt”.

 


De zorgverzekeraar, de overstap durven wagen ja of nee?

 

8,7% is overgestapt naar een andere zorgverzekeraar. Voor de één had het een financiële reden, de ander ging voor betere vergoedingen, maar ook niet eens met het beleid van CZ was een reden tot overstap. Overigens is 24,3% van de invullers verzekerd bij CZ. Veel stomadragers stapten er niet over, een deel hiervan zijn tevreden met hun zorgverzekeraar (dit kregen we vooral te horen van niet CZ verzekerden…). Anderen zijn bang voor rompslomp, vinden een overstap te ingewikkeld, zijn bang om nog minder vergoed te krijgen, vinden het gezien de gezondheidstoestand te riskant of werden geweigerd voor de uitgebreide aanvullende verzekering vanwege het ziektebeeld.

 

Zo was er de reactie: “Omdat ik door de bomen het bos niet meer kan zien. Als je het het goed wilt uitpluizen mag je er wel een jaar voor uittrekken om alle voorwaarden naast elkaar te vergelijken” en “Mijn medische verleden maakt het lastig te switchen”. Conclusie is dat er veel meer mensen over zouden willen stappen maar het niet aandurven of worden tegengehouden door bovenstaande redenen.

 

 


De leverancier, vaak een verplichte overstap

 

Er zijn meer mensen van leverancier overgestapt dan zorgverzekeraar, 11,3% besteld inmiddels bij een andere medische speciaalzaak. 2,6% heeft het overwogen maar de stap uiteindelijk niet gemaakt.

 


Bijna niemand stapte vrijwillig over, het werd verplicht door de zorgverzekeraar. De betreffende stomadragers hadden geen keus anders werd het materiaal niet meer vergoed, kregen ze te horen.

 


Nog extra kosten?

 

Een deel van de invullers maakt gelukkig geen extra kosten, bij hen wordt (tot nu toe) alles vergoed. Naast natuurlijk dat enorm hoge eigen risico waar niet iedereen even blij mee is. Er zijn ook veel mensen die hun breukband zelf moeten betalen, de lijmverwijderingsdoekjes en spray komen erg vaak voorbij en daarnaast nog een matrasbeschermer, verbandgaasjes, latex handschoenen, aangepaste kleding en pillen om de ontlasting dun te houden.

 


Maken jullie je zorgen?

 

Maar 25,2% van de stomadragers die de enquête hebben ingevuld maakt zich geen enkele zorgen. Conclusie is dus dat driekwart van de mensen zich zorgen maakt, en dat is niet vreemd als je bedenkt dat stomadragers afhankelijk zijn van hun materiaal.

 

 

Zoals iemand het in de enquête mooi verwoordde: “Goed stomamateriaal geeft vrijheid en zekerheid”. Wat erop neerkomt dat stomazorg maatwerk is, iedereen heeft een andere buik en dus ook andere behoeften. Het is enorm belangrijk dat de keuzevrijheid gewaarborgd blijft en dat we, in samenspraak met de stomaverpleegkundige, kunnen blijven kiezen uit de merken die nu op de markt zijn. Dat de producten beschikbaar en vergoed blijven die het beste bij ons passen, zodat we lekkages en andere ongemakken voorkomen en niet worden belemmerd in ons dagelijkse leven.

 

Een laatste quote van een stomadrager dat alles mooi verwoord:

 

“Ik hoop dat stomamateriaal voor iedereen toegankelijk blijft. Een stoma hebben is immers geen keuze. Het overkomt je en je moet ermee dealen en proberen het in je dagelijkse leven een plek te geven. Ervoor weglopen of zeggen “Nee vandaag heb ik geen tijd om je te verzorgen” hebben wij niet. Dus ik hoop echt dat dit in het basispakket blijft en voor iedereen vrije keuze in zijn of haar passende materialen”.

 

×