logo stomaatje alles over stomas

    Vraag het ChatGPT 

StomaSupport

Eliene: Laatst werd de pagina 'Vergoedingen' gedeeld op de Facebookpagina van Stichting Stomaatje. Een stomadrager kwam via die pagina op een oudere blog van mij terecht over de bezuinigingen van de zorgverzekeraars. Deze gaf aan dat dit een verouderde blog is en inmiddels alles goed is geregeld. Maar is dat eigenlijk wel zo?

Nee, ik vind van niet. Als je ziet wat er allemaal voor en achter de schermen in stomaland gebeurt, word ik daar wel ongerust van. De zorgverzekeraar heeft alle macht en beslist over de rug van de stomadrager.

 

Ongevraagd een ander product dan besteld

Zo is na een flink aantal jaren het 'we sturen een goedkoper product op zonder overleg' weer terug. Stel je voor: je bestelt iets bij je leverancier. Iets wat je misschien al jaren gebruikt en waar je vertrouwen in hebt. Dit omdat je in het begin van je stoma een (soms lange) zoektocht hebt gehad om het fijnste materiaal te vinden. Je bent ervan afhankelijk en kunt niet zonder. En dan krijg je zonder overleg totaal iets anders? Hoe schrikken is dat!

Ons bestuurslid Bert overkwam het: "Ander merk barrière crème gekregen, zonder overleg. Grr. Hebben ze weleens gehoord van een gevoelige huid?"

Terwijl dit product in de basisverzekering zit. Maar ja, er moet bespaard worden, ten koste van de stomadrager. Gelukkig werd er met mij overlegd, al voelde het als moeten om een goedkoper product uit te testen.

Lijmrestverwijderaars

De lijmrestverwijderaars/ removersprays en doekjes, nog zoiets. Deze worden niet meer vergoed vanuit de basisverzekering. Terwijl er een grote groep mensen is die dit product wel degelijk nodig heeft. Het verwarrende is ook dat sommigen het wel vergoed krijgen, en anderen weer niet. En dat soms bij dezelfde zorgverzekeraar. Snap jij het nog? Een stomadraagster belde hierover met haar zorgverzekering en die zei: "Mevrouw, er zijn genoeg schoonmaakmiddelen in de winkel te koop."

Wat een ondoordachte opmerking, die heeft duidelijk weinig kennis over het onderwerp stoma. Mensen kopen dan maar iets bij de drogist. Er komen huidproblemen rondom het stoma want het is niet bedoeld voor dit specifieke stukje huid. Hierdoor volgen er lekkages, meerverbruik en ga zo maar door.
Beseffen de mensen bij de zorgverzekeraars die dit beslissen vanachter het bureau wel hoe belangrijk de huid rondom een stoma is?

Waarom krijgen sommigen het wel vergoedt?

Dat de ene stomadrager een lijmrestverwijderaar wel vergoed krijgt en de ander niet, is omdat sommige leveranciers het weggeven als service product zodat ze het toch vergoed krijgen.

Maar dit verschilt wel bij welke leverancier je zit. En om het nog ingewikkelder te maken, kan het ook bij de leverancier verschillen. Dat ligt dan weer aan je zorgverzekering. De ene groep zorgverzekeraars heeft een dagprijs en dan wordt het wel vergoed. De andere groep zorgverzekeraars werkt met clusterprijzen en daarbij wordt het niet vergoed. Kun je het nog volgen? Nu denk je misschien: "Maar dit zijn accessoires, je vertrouwde merk stomamateriaal, dat kun je altijd bestellen".
Daar wil ik toch wel even een kanttekening bij maken…

Merk te duur, stomamateriaal niet meer te bestellen

Dit jaar was er een leverancier van stomamateriaal die ineens besloot dat bepaalde merken te duur zijn en deze niet meer bij hen te bestellen waren. De klanten kregen hierover een brief met meteen een vergelijkbaar product erbij. Dus je bestelt je vertrouwde merk een- of tweedelig stomamateriaal en als je de verzenddoos opendoet zit er zonder overleg (!) een totaal ander product in! Eén van die stomadragers gaf aan dat het alternatieve product al eerder getest was en lekkages gaf. Een andere stomadrager gaf bij zijn stomaverpleegkundige aan dat hij over wilde stappen naar een uitgesloten merk. "Waar ben je klant? Oh, maar die leverancier gaat dat toch nooit uitleveren." En nieuwe stomadragers krijgen die merken niet eens te horen.

De stomaverpleegkundigen hebben weer rode vlaggetjes in hun systeem staan. Oftewel: rode vlag is not done, een te duur product, dat mag je niet meer voorschrijven. En dan gaat het nu niet meer alleen over accessoires, maar alle producten van zo'n merk!

Waar gaat dit toch heen? We zijn dus nu al zo ver dat er merken stomamateriaal worden uitgesloten? Worden geweerd en weggehouden bij de stomadragers?

De zorgverzekeraars komen ermee weg

De zorgverzekeraars vergoeden in 2023 niets meer of minder aan de leveranciers dan in 2022. Terwijl iedereen weet en voelt dat alles duurder is geworden. Ons eten, de energierekening, maar ook grondstoffen en mankracht. Maar er moet bezuinigd worden, dus in stomaland geen hogere vergoedingen. Terwijl de fabrikanten en leveranciers wel hogere kosten hebben. Kleine leveranciers vallen om, er zijn er al vele verdwenen en samengevoegd. Die kleinste bedrijven kunnen de dure klanten niet opvangen, de klanten die meer gebruiken dan er wordt vergoed.

De prijzen worden afgeknepen en de markt verschraalt. De zorgverzekeraars komen ermee weg, de leveranciers gaan allerlei foefjes verzinnen om toch het hoofd boven water te kunnen houden. Mensen zullen het wel herkennen dat je gebeld kan worden door je leverancier als je meer bestelt dan anders. De fabrikanten hebben steeds kleinere marges en nemen steeds meer kosten die omhoog gaan voor zichzelf. De bedrijven die overblijven krijgen langzaam een monopoliepositie.

Stomadragers de dupe

En wie zijn de dupe? Juist ja, wij, de stomadragers. Over onze rug worden er beslissingen gemaakt. Over materiaal waar wij afhankelijk van zijn. Zo makkelijk wordt er ander materiaal gegeven. Ja, het is vergelijkbaar!
Als je de zorgverzekeraar belt, zeggen ze "Ja hoor, dat krijg je vergoed." Bel je de leverancier dan geven ze aan "Nee, dat krijg je niet." Hoe verwarrend is dat?? Nu zit stomamateriaal in de basisverzekering, je hebt recht op elk merk plak&zak. Toch proberen ze dingen te verzinnen om te besparen. En dan moet jij als stomadrager maar net weten waar je recht op hebt.

Godzijdank zijn de bedrijven met elkaar gaan praten, en hebben instanties aan de bel getrokken dat dit niet kan en mag. En ze hebben een oplossing gevonden, gelukkig! Zodat de merken bij deze betreffende leverancier wel weer besteld kunnen worden. Dat stomadragers wel weer hun vertrouwde materiaal ontvangen.

Dit keer is er een oplossing gevonden, en wat als het de volgende keer gebeurt? En vergeten we niet dat stomadragers wel 3 maanden in onzekerheid en stress hebben gezeten en wie weet wel met materiaal dat niet goed voor ze was?

Als je niet je vertrouwde stomamateriaal ontvangt, meldt dit altijd bij je stomaverpleegkundige.
Bel ook de fabrikant en vraag hoe het zit, want bij bovenstaand verhaal wist de fabrikant hier zelfs niets vanaf.
En meld het tenslotte bij het meldpunt van de Stomavereniging.

Dit soort dingen moeten zo snel mogelijk aan de kaak worden gesteld. Dit kan en mag niet!

 

×